Dieta Low Carb

Dieta low carb, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na obniżeniu podaży spożywanych węglowodanów względem dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Inną popularną nazwą dla diety niskowęglowodanowej jest nazwa Low Carb, High Fat (nisko węglowodany, wysoko tłuszcze) co sugeruje, że tłuszcze będą stanowić większą część diety.

Dieta Low Carb znajduje zastosowanie w procesach redukcji tkanki tłuszczowej, niezwykle ciężko było by budować masę mięśniową przy ograniczonej ilości węglowodanów. Również wysoka ilość kalorii była by ciężka do osiągnięcia utrzymując pułap 150g węglowodanów.

W tym przypadku klasyczny procentowy podział makroskładników ulega zmianie. Odrzucamy 45-60% węglowodanów na rzecz stałej wartości w przedziale 100-150g. Białka w tym przypadku (redukcja masy ciała) stanowi około 2-2,2g na 1 kg masy ciała. Resztę zapotrzebowania kalorycznego powinny stanowić tłuszcze.

Dietę Low Carb można porównać do diety ketogenicznej, która jest do niej bardzo podobna, jednakże jest bardziej restrykcyjna. W ketogenicznej spożywamy maksymalnie 30g węglowodanów dziennie. Można odnieść wrażenie, że dieta Low Carb jest swego rodzaju “wstępem” do diety ketogenicznej, a dosyć niskie wymagania niskowęglowodanowego podejścia do żywienia, jest stosunkowo łatwiejsze w utrzymaniu.

Dieta niskowęglowodanowa zmniejsza wydzielanie insuliny, co korzystnie wpływa na kontrolę apetytu. Oprócz tego przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej, obniża zawartość wody w organizmie oraz wpływa na stabilizację poziomu glukozy oraz insuliny we krwi. Podczas diety low carb czujemy wysoki poziom sytości za co jest odpowiedzialna wysoka podaż tłuszczy i białek. 

Należy pamiętać, że dieta Low Carb ogranicza a nie zakazuje spożywania węglowodanów. Węglowodany powinniśmy spożywać w formie jak najmniej przetworzonej, które będą dłużej sycące, nie wyklucza to jednak spożywania np owoców. 

Produkty stosowane w diecie Low Carb są powszechne i dostępne w każdym dyskoncie czy sklepie z zielonym zwierzęcym logo.

Produkty na których opiera się dieta Low Carb:

- dobrej jakości mięsa

- dobrej jakości tłuszcze

- jaja

- ryby

- nabiał

- orzechy

- warzywa

- nisko przetworzone węglowodany