Trening siłowy – wady i zalety

1. Trening siłowy polega na wykonaniu ćwiczeń z obciążeniem zewnętrznym występującym w różnych postaciach, lub z własną masą ciała.

Ze względu na swoją charakterystykę trening siłowy jest w przeważającej czeski treningiem beztlenowym. Trening siłowy w głównej mierze służy do zwiększania siły mięśni, ale również przyczynia się do efektywnego spalania kalorii

Jak już wspomniałem trening siłowy może występować z ciężarem zewnętrznym i z masą własnego ciała. Do ciężarów zewnętrznych możemy zaliczyć wszelkiego rodzaju maszyny, wolne ciężary i wszelakie akcesoria treningowe typu worki czy kettle.

2. Korzyści z treningu siłowego

Zwiększa siłę mięśni

Nikogo chyba ten fakt nie zdziwi, podnoszenie ciężarów z czasem staje się coraz łatwiejsze. Wpływa to korzystnie na nasz organizm w związku z czym adaptuje się do narzucanych obciążeń. Na skótek progresji ciężarów jestesmy w stanie zwiększać siłę mięśni. Korzystnie wpływa to na jakość życia i ułatwia codzienne funkcjonowanie.

Lepsze samopoczucie

Jedno z najważniejszych korzyści płynących z treningu siłowego. Każda aktywność fizyczna uwalnia endorfiny, również trening siłowy. Dodatkowo efektem jest zmiana sylwetki która pozytywnie wpływa na samoocenę i pewność siebie

Zmniejsza ryzyko kontuzji

Odpowiednio prowadzony trening siłowy wzmacnia nasze mięśnie, stawy i więzadła. Trening siłowy stabilizuje również całą sylwetkę, tworząc mocną konstrukcje chroniąc przed urazami.

Spowalnia proces starzenia się.

Trening siłowy zapobiega zanikowi mięśni. Czeka nas to wszystkich, jednakże trening oporowy opóźnia ten proces.

Zmniejsza ryzyko zachorowań na cukrzycę typu 2

Zmiana nawyków żywieniowych w połączeniu z treningiem siłowym pozytywnie wpływa na stężenie cukru we krwi.

3. Wady treningu siłowego

Drugą stroną medalu z pewnością będą:

Przeciążenia w stawach

Brak odpowiedniej techniki może spowodować przeciążenia. O ile maszyny są tak skonstruowane, że są bezpieczne to wolne ciężary mogą stanowić problem dla osób bez odpowiedniej świadomości ruchowej i bez podstawowej znajomości techniki wykonywanych ćwiczeń.

Zmniejszenie sprawności

Poświęciłem temu tematowi dwa posty na facebooku, do których odsyłam.
Trening siłowy zdecydowanie ogranicza mobilność i spina mięśnie. Natomiast zbyt duże, czasami nienaturalne, przyrosty masy mięśniowej mogą ograniczyć ruch, a mięśnie mogą być zbyt dużym obciążeniem dla układu sercowo-naczyniowego. Może kończyć się to niedotlenieniem przy dużym wysiłku czy zmniejszeniem jakości życia.

Podsumowanie

Nie ma określonego wieku od kiedy i do kiedy jest zalecany trening siłowy. Zarówno osoby starsze jak i niepełnoletnie mogą czerpać korzyści z treningu siłowego. Należy pamiętać, że taki trening powinien być dostosowany indywidualnie pod potrzeby danej osoby, a także pod posiadane doświadczenie. Osobom nowym, chcącym rozpocząć z przygodę z siłownią poleciłbym zgłębić podstawy treningu siłowego, by wyrobić sobie fundament pod przyszłe, bardziej wymagające treningi.

Oczywiście wszystko wymaga czasu, nauka również. Myślę, że istotne jest również to by każdy prowadził jakąś swoją aktywność fizyczną, pozostał aktywny, czerpiąc z niej przyjemność. Pamiętajmy również, że każdy z nas jest na swoim etapie przemiany, nie porównujmy się do nikogo tylko zajmijmy się sobą.